Test Farsport Full Carbon 38 MM tubeless ready brede wielset

SkeelerIMG 1821

Als vervolg op een eerdere test van Chinese carbon wielsets waren wij nieuwsgierig wat er in China een productontwikkeling gedaan wordt. Tijdens de eerste test waren de wielen van Farsports goed bevallen maar tijdens een blijk op de site van Farsports zagen we dat ze volop mee gaan in de trend van bredere en van tubeless wielsets. Reden genoeg om nu eens een 38 mm hoge Carbon wielset uit china te kiezen van 25 mm breedte. Het is een clincher versie maar tubeless ready van nog geen 1500 gram.

 

Brede hoge full carbon tubeless velgen

Farsport38mm25mmWielset

waarom zou je dat willen?

Tubeless banden hebben een lagere rolweerstand. Ook heb je minder snel een lekke band als je ze monteert met anti-lekvloeistof. Ook hebben brede banden een lagere rolweerstand. Daar komt nog bij dat het comfort van een tubelessband beter is omdat je met een lagere bandenspanning kan rijden. Hetzelfde geldt voor een brede band. Farsports speelt met de 25 mm brede en 38 mm hoge full carbon tubeless ready wielen in op de laatste ontwikkelingen. 

Farsports Chinese Wielsets

betrouwbaar?

Farsports biedt vele wielen, velgen, frames en andere carbon onderdelen aan. Alle contacten met Farsports verlopen via e-mail. Daarin zijn ze netjes en beleefd en ze geven goed advies. We horen in de hele markt goede berichten over de prijs/kwaliteitverhouding. Daar waar problemen ontstaan, wat bij andere fabrikanten ook wel eens voorkomt, wordt de garantie netjes afgehandeld. Nadeel daarbij is natuurlijk wel dat de wielen uit China moeten komen. 

Bestelling van de Farsport Chinese wielset

Op de site van WheelsFar navigeer je gemakkelijk naar de velgen van je voorkeur. Netjes gerangschikt naar gebruik (Road of MTB), hoogte, materiaal (Alu/Carbon of Full Carbon) en bandensoort (tubes, draadband en tubeless ready). Per velgtype kan je vervolgens kiezen uit Edhub of Bitex naven, Novatec naven, DT Swiss, Edco en Hope. Alle goede keuzes waarbij we zeker de novatec naven niet mogen vergeten Alle onderdelen zijn in Nederland te koop en zijn zo vervangbaar. Hetzelfde geldt voor Sapim spaken en Nippels waarvan je zelf de kleur kan kiezen. Bovenop de prijs van de wielsets moet je rekening houden met verzendkosten en een paypal fee ($93+$24). Ook kan je aangeslagen worden voor invoerrechten en 22% BTW. Wij kozen een wielset van $640,-. Chinees Carbon is goedkoper, maar reken zelf maar uit dat je toch nog een flink bedrag kwijt bent. Verzending duurt slechts een dag of 10. 

Kleuren samenstellen van Farsports

Kies je voor Novatec naven dan kan je bij Farsports kiezen uit rode, zwarte en witte naven en dezelfde kleuren spaken. Zo kan je enigszins op maat je wiel samenstellen. Ook kan je kiezen voor wielen met of zonder FSE decals. 

Ontvangst Farsports Chinese Carbon wielset

Na bestelling kwamen de wielen in een dag of 10 aan. Ze zijn netjes verpakt in een stevige doos in een zachte folie en doppen op de naven. Snelspanners, velglinten, reservespaken en nippels, en remblokjes voor de carbonnen remvlakken zijn bijgesloten. 

De eerste indruk

SkeelerIMG 1819

De brede carbonnen velgen voelen duurzaam aan. Ze ogen zwaar, maar dat zijn ze niet. De set weegt ongeveer 1500 gram zoals Farsports ook aangeeft. Zowel de montage van 25 mm Continental Grand Prix 4000SII draadbanden als de montage van 25 mm Schwalbe One Tubeless banden lukte redelijk gemakkelijk. Een laatste wipje met de bandenlichter hielp de banden er op. De tubeless banden met wat zeepsop er bij. 

Rij-ervaringen

Comfort met een grote C, zo kan je de eerste rij-ervaringen beschrijven. Door de brede banden voelt de wegligging heel vast. De banden vervormen door de brede velg weinig wat goed is voor de rolweerstand. De wielen zijn strak gespaakt en voelen stijf aan. Aanzetten na een bocht voelt strak en op snelheid door een bocht voelt stabiel. Zoals met de eerder geteste Chinese carbon wielsets is het remvermogen prima, ook bij nat weer. De basalten, keramische remrand in combinatie met de speciale FSE remblokken voelen prima. Na afdalingen in de Ardennen voelen de velgen niet echt warm aan. Minderdan dat ik bij Aluminium gewend ben. De vrijloop klinkt rustiger dan in de eerder geteste wielen. Kortom, ik ben heel tevreden met deze wielset. 


Pros en contras van de 38mm hoge en 25 mm brede wielset

SkeelerIMG 1820

+ Soepel bestelproces

+ Mogelijkheid tubeless te rijden

+ Veel comfort

+ Lage rolweerstand

+ Het lage gewicht

+ De rij-eigenschappen zijn uitstekend

+ Goede aerodynamica, door de hoogte van 38 mm weinig zijwindgevoelig

+ Prima remvermogen voor de full carbon wielset, ook bij nat weer

-  Onzekerheid over de kosten omdat invoerrechten en BTW voor rekening van de koper zijn

-  Hoewel de garantieafhandeling goed is blijft de afstand naar China lastig

Conclusie Hoge Chinese Carbon Wielset

De Farsports carbon wielsets zijn gunstig geprijsd. Na betaling van BTW en invoerrechten (waarvoor je soms wel en soms niet aangeslagen wordt) kom je weliswaar bijna op een prijs uit waarvoor je ook in de winkel de instap alu/carbon wielset kan kopen, maar dan zijn ze wel een halve kilo zwaarder. We zijn tijdens deze review verrast door de afwerking, want deze is prima, de rij-eigenschappen bleken goed en de service is uitstekend. De doelgroep voor de wielen lijkt ons erg breed. Voor wie graag op een mooie exclusieve set rond rijdt tegen een redelijke prijs lijkt ons prima af bij Farsports voor een Chinese Carbon wielset. Uit eerdere tests weten we dat de duurzaamheid goed zit. 

SkeelerIMG 1822SkeelerIMG 1823SkeelerIMG 1824