De Specialized Tarmac SL4 is op dit moment al één van de meest gewaardeerde racefietsen op de markt. Toch besloot Specialized samen met Alberto Contador, Vincenzo Nibali en Formule 1 constructeur Mc-Laren een unieke verandering aan te brengen aan de Specialized Tarmac 2015.
Specialized Tarmac 2015 "Rider First"
Specialized noemt de aanpak voor de Tarmac "Rider-First Engineered™" wat betekent dat elk van de 7 verschillende maten apart ontworpen is zodat het frame het best past bij een rijder van de betreffende lengte. Tot voor kort werd de Specialized Tarmac ontworpen rond de meest populaire maat , de 56cm. Grotere en kleinere maten werden hier aan aangepast. Vanaf 2015 wordt de Specialized Tarmac voor rijders van verschillende lengtes helemaal apart ontworpen mt de meest ideale geometrie. De ontwerpen zijn afgestemd op praktijervaringen van rijders om de rijeigenschappen zoals acceleratievermogen, krachtoverbrenging en stuureigenschappen te optimaliseren.
Samenwerking Specialized en Mc Laren
Zoals voor de Specialized Venge ook al gebeurde werkte Specialized voor de ontwikkeling van de Specialized Tarmac 2015 intensief samen met partner McLaren die ruime ervaring heeft in de formule 1 racerij. Alleen de duurste S-works modellen die samen met Mc-Laren ontwikkeld zijn kennen de vernieuwde, Rider -First Engineered techniek.
Allround Specialized Tarmac 2015
Of het nu bergop , bergaf, bochtig werk, of sprinten betreft, de Specialized Tarmac is altijd perfect passend bij de afmetingen van de rijder. Alberto Contador en Vincenzo Nibali zijn renners van verschillende lengte en dienden beide als testrijders.
Andere wijzigingen Specialized Tarmac 2015
Het Rider First Engineering concept van de Specialized Tarrmac 2015 is niet de enige wijziging.
Geen Specialized Tarmac SL5 2015
De nieuwe Tarmac verliest de SL achtervoegsel . Dit model had de SL5 genoemd kunnen worden maar Specialized heeft er voor gekozen om een eenvoudige lijn neer te zetten vanaf het Expert level omhoog tot de S-Works modellen.
Specialized Tarmac 2015 met schijfremmen
Een andere belangrijke verandering die de Tarmac ziet is de introductie van schijfrem modellen. De Specialized Roubaix kent deze optie al, mar nu beschikt de Specialized Tarmac 2015 dus ook over de mogelijkheid schijfremmen te gebruiken.
Geïntegreerde zadelpenklem Specialized Tarmac 2015
De Specialized Tarmac 2015 heeft vanaf 2015 een geïntegreerde zadelpenklem.
Prijzen Specialized Tarmac 2015
De prijzen van de nieuwe Specialized Tarmac zijn nog niet bekend. Het is echter de verwachting dat de duurste, samen met Mc-Laren ontwikkelde modellen afgemonteerd met Dura Ace uit zullen komen op prijzen rond de €8000,-